De Bijbel in de schijnwerpers
Van 22 januari tot en met 22 februari wordt voor de derde keer de Maand van de Bijbel georganiseerd. Meer dan twintig organisaties werken samen om de Bijbel in de schijnwerpers te zetten en Bijbellezen te stimuleren.
Een van de initiatiefnemers van de Maand van de Bijbel is uitgever Pieter de Boer, werkzaam bij Ark Media. “Samen met Leo Fijen, bekend als presentator bij de KRO-NCRV en tevens directeur van de katholieke uitgeverij Adveniat, ben ik deze maand gaan organiseren. Wij wilden heel graag de Bijbel op een voetstuk zetten. Er zijn in Nederland allerlei mooie initiatieven om boeken in de schijnwerpers te zetten, zoals de boekenweek en de kinderboekenweek en ook de verschillende prijzen die er zijn voor boeken. Wij vinden dat het meest gelezen en meest verkochte boek ter wereld ook die aandacht verdient. In bestsellerslijstjes wordt de Bijbel nooit meegenomen, maar als er één boek een bestseller is, is dat wel de Bijbel.”
Inspiratie
Pieter is zelf opgegroeid met de Bijbel en ziet dat als een belangrijke, positieve invloed op zijn leven. “Het is een fantastisch boek, het geeft inspiratie en hoop. Door de manier waarop ik de Bijbel van jongs af aan heb leren lezen en begrijpen, ben ik iemand geworden die optimistisch in het leven staat. Ik ben zelf betrokken bij Alphacursussen en dan neem ik de bijbels mee die ik zelf bezit. Daarmee kan ik een toren van twee meter hoog maken. Dan vertel ik dat het maar een fractie is van de hoeveelheid verschillende bijbels die er worden uitgeven omdat er zoveel verschillende vertalingen en vormgevingen zijn. Ook vertel ik over de impact die de Bijbel heeft op de wereld, op de geschiedenis en op onze cultuur. Ik merk elke keer weer dat mensen daardoor geïnspireerd raken.”
“Dat is ook wat we beogen met de Maand van de Bijbel. In bepaalde kringen wordt de Bijbel veel gelezen en in andere kringen wordt de Bijbel gezien als een oud, of zelfs een verouderd boek. Die mensen willen we laten zien wat een mooi boek de Bijbel is en hoeveel mensen daar plezier aan beleven en er kracht uit putten.”
Bereik
De themamaand wordt nu voor de derde keer georganiseerd. In hoeverre meer mensen hierdoor de Bijbel zijn gaan lezen, is moeilijk te zeggen, aldus Pieter: “We kunnen dat niet meten maar wel is ons bereik groter geworden. We begonnen met vijf partnerorganisaties en inmiddels zijn dat er meer dan twintig. Daar zitten uitgeverijen, kranten, omroepen, boekhandels en andere organisaties bij die actief zijn rond de Bijbel. Het is mooi om die aan elkaar te verbinden. Ieder laten ze in die maand zien wat ze doen met de Bijbel en ik geloof dat we daarmee een steeds groter publiek bereiken dat geïnspireerd raakt om de Bijbel te lezen.”
Het thema is dit jaar ‘Zing een nieuw lied’. Er is een essay geschreven door theoloog en musicus Hanna Rijken en de muzikale Benedictijnse monnik prof. dr. Thomas Quartier. Samen hebben zij ook een liedtekst geschreven die door de Petrusband op muziek wordt gezet.
Meer info: www.maandvandebijbel.nl